17 jun Corona thuiswerktips
Door corona werken nu veel mensen thuis. Je bent er inmiddels wellicht al aan gewend. Je hebt een thuiskantoor waar je prettig zit. Maar er sluipen ook ongewenste gewoontes in. Zo zit je thuis onopgemerkt langer achter je computer dan tijdens een dag op kantoor. Op je werk loop je immers af en toe naar de koffieautomaat. Je hebt overleg op een andere afdeling, je bezoekt de kantine, misschien maak je een lunchwandeling, je gaat naar het toilet of praat tussendoor met collega’s. Nu je thuis aan het werk bent, moet je zelf heel goed overzicht houden. Planningen bijhouden, vooral niks vergeten, alle mail afhandelen en ga zo maar door.
Te veel om op te noemen. Om je te helpen overzicht te houden, geef ik een paar handige tips:
Eén Ding Tegelijk
Het is verleidelijk om meerder dingen tegelijk te doen. Dit kan het gevoel geven dat alles sneller gaat. Helaas is dit niet (altijd) zo. Op het eind van de dag kom je erachter dat je bent gestart met verschillende zaken, maar ze zijn allemaal maar gedeeltelijk af. Stel prioriteiten en beslis wat je als eerste aan wilt pakken. Het verhoogt je focus en geeft meer voldoening.
To-Do Lijstjes
Maak een lijstje om het overzicht te bewaren van wat je nog moet doen. Ben je klaar met iets van het lijstje, streep dit dan door. Dit geeft voldoening en je ziet meteen wat je allemaal gedaan hebt. een stap verder is het lijstje te prioriteren hierdoor heb je meteen inzichtelijk in welke volgorde je het lijst kan afwerken. Gebruik hiervoor gewoon pen en papier. Of noteer je lijst op een sticky note op je computer. Deze app kun je makkelijk downloaden.
Weeg Af Wat Belangrijk Is
Het woord prioriteit is al een paar keer genoemd. Stel jezelf de vraag: wat moet ik nu echt doen, wat kan nog wachten. Maar ook de vraag of het wel je taak is. Met andere woorden: zou iemand anders eigenlijk deze taak moeten uitvoeren?
Plan Ontspanning
Zoals ik in de intro al zei zit je onopgemerkt meer achter je computer. Een kop koffie achter in de tuin, even een stukje wandelen, muziek luisteren, mediteren, lunchen. Weg bij je werkplek. Allemaal manieren om even tot jezelf te komen. Voel je er niet schuldig over. Het is een investering om erna weer efficiënter te kunnen werken.
Praat
Nu je thuis zit te werken heb je veel minder contact met je collega’s. Dus even praten hoe het weekend was, of hoe je vrije dag was is er niet meer bij. Misschien ben je bezig met werkzaamheden waar je normaal een collega voor hulp zou vragen. Een optie is om toch een online meeting te plannen met je collega’s, een kantoorsimulatie. Als je een vraag hebt, kun je deze direct stellen, je kunt toch dat sociale praatje houden. En ook oprechte interesse in elkaar tonen.
Sluit Je Werkdag Af
Het is voor veel mensen niet gemakkelijk om deze knop uit te zetten. Toch nog even dat mailtje beantwoorden, toch nog even op de werktelefoon kijken. Onopgemerkt ben je dan toch nog bezig met je werk. Bepaal op welke tijd je werkdag eindigt. Probeer op het einde van je werkdag aan een taak te werken die je ook af hebt op deze tijd. Zaken die niet af zijn blijven nog sluimeren in je hoofd. Het is tijd om te stoppen. Sluit je computer af. Zet je werktelefoon uit en leg beide weg. Morgen is weer een dag.